Vastuullisuuden teemojen ympärillä kasvava käsiteviidakko tihenee kvartaali kvartaalilta. Etenkin organisaatioiden viestinnän pöydällä paine kertoa vastuullisuudesta on kasvanut viimeisen vuoden aikana merkittävästi. Enää ei riitä, että verkkosivuilta löytyy ISO-standardin sarjanumero, viittaus hyväntekeväisyyteen ja luontokuvilla varustettu alasivu, jossa pyöritellään erilaisia aihepiirin sanoja ja puhutaan löyhästi vastuullisesta toiminnasta. Ympäristö-sanan käyttäminenkin on, toimialasta riippuen, hankalaa tai hyväksi.
Ainakin tuntuu siltä, että kaikkien pitäisi osata lausua jotain vastuullisuudesta.
Muutama vuosi sitten sparrailin erästä tekstiilialan yritystä viestinnässä ja muotoilimme verkkosivujen tekstejä uusiksi. Hetken uhosimme yhdessä, että emme käytä sanaa vastuullisuus ollenkaan. Se tuntui raskaalta ja tunkkaiselta. Englanninkielinen sustainability tavoitti paljon enemmän. Minusta ongelma ei ole poistunut minnekään parissa vuodessa. Moni on edelleen solmussa vastuullisuus -termin kanssa.
Tarjoan nopeaksi lääkkeeksi aina sidosryhmäymmärryksen lisäämistä. Kysykää tärkeimmiltä sisäisiltä ja ulkoisilta sidosryhmiltä miten he nämä käsitteet ymmärtävät ja mistä he haluaisivat lisää tietoa.
Mikäli sana vastuullisuus ei resonoi tai se herättää lisää hämmennystä, kannattaa se jättää rohkeasti vähemmälle. Tärkeintä on kuitenkin se, mitä vastuullisuus teille tarkoittaa ja millaisia tekoja siihen liittyy. Enää sen toteaminen, että toimimme vastuullisesti, ei vie oikein mihinkään. Vastuullisuuden määrittelytyön tuloksena voi hyvinkin olla parempi ymmärrys siitä, että meille vastuullisuus tarkoittaa esimerkiksi ympäristöjohtamisjärjestelmää tai sitä, että laadimme yhdessä eettiset toimintaohjeet organisaatioomme jo ennen kuin mitään pääsee käymään. Parhaimmillaan vastuullisuus ulottuu arkeen ja haastaa muitakin toimialanne yrityksiä parantamaan toimintaansa.
Niin ja mitä tapahtui sen vastuullisuus -sanan käytön kanssa sparraamassani yrityksessä? Päätimme kertoa tuotantoketjusta läpinäkyvyys-sanan alla. Mitä vastuullisempi yritys, sitä läpinäkyvämmin omasta toiminnasta voidaan kertoa. Se taas kasvattaa luottamusta. Ja sidosryhmien luottamus on kaiken toiminnan perusta.
Oletteko te jo löytäneet ulos käsiteviidakosta?