Vastuullisuus kehittyy vuoropuhelussa sidosryhmien kanssa, eikä siinä tulla valmiiksi koskaan


Viimekädessä organisaation vastuullisuudestakin vastaa liiketoimintajohto. Katseet kohdistuvat siis eritysesti johdon taitoon viedä eteenpäin vastuullisuuden laajaa kokonaisuutta. Vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halme summasi Pesula -podcatissa hyvin tämänkin tekemisen jatkuvuuden luonteen.

Keskustelukyvykkyys vastuullisuuskysymyksistä on yrityksille tärkeintä, sillä valmiiksi ei vastuullisuudessa tulla koskaan.

Samaa painottaa FIBS:n johtaja Helena Kekki kirjoituksessaan:

Systeemimuutos tarvitsee kuitenkin onnistuakseen juuri yksilöitä – erityisesti liike-elämän johtajia. Ihmisiä, jotka haluavat mahdollistaa muutoksen.

Vuorovaikutukseen vahvasti uskovana olen varma, että nyt jos koskaan tarvitaan johdon tueksi koko organisaatio. Johdon keskustelukyvykkyys ei auta, jos vastuullisuus ei lunastu jokaisella portaalla, jokaisessa palvelukohtaamisessa ja myös ihmisten työn arjessa sisäisesti. Ei jätetä johtoa yksin tämän tärkeä asian kanssa! Organisaatioiden sisällä vuoropuhelun mahdollistaminen siitä, mitä vastuullisuus meillä tarkoittaa, onkin tässä ajassa hirveän tärkeää.

⚠️ Puhutaanko teillä sisäisesti vastuullisuudesta?

⚠️ Salliiko yrityskulttuurinne avoimen pohdinnan siitä, mitä vastuullisuus meille tarkoittaa?

On ollut hykerryttävän ihanaa seurata erilaisten organisaatioiden ulostuloja omien, moniäänisten vastuullisuusmääritelmiensä kanssa. Viimeksi ihastutti yhden pirkanmaalaisen ylpeyden, kansainvälisen Kiillon, vastuullisuusvideo. Onko teillä jku sykähdyttävä tapa kertoa vastuullisuudesta, jonka olette omien sidosryhmien kanssa luoneet. Kerro siitä, ota yhteyttä!





Marja Kurkela
31.5.2021