Vastuullisuus on toimimista tänä päivänä niin vastuullisesti, ettei meitä huomenna voida tulla syyttämään vastuuttomiksi. En muista kuka näin on alunperin tiivistänyt, mutta sen on täytynyt olla joku erityisen nerokas henkilö.
Seuraavaksi ehkä pohdit, että maailmahan muuttuu koko ajan.
Mistä voimme tietää, mikä paljastuu vastuuttomaksi huomenna, tulevaisuudessa?
Koko homman juju piileekin tässä kohdassa. Jotta voi toimia vastuullisesti tulevaisuuden ihmisten näkökulmasta, pitää tämänhetkisestä maailmasta hankkia mahdollisimman monimuotoinen ja moniääninen tilannekuva. Arvaatko, mihin tähtään?
Avoin ja arvostava vuoropuhelu sidosryhmien kanssa on avain myös vastuullisuuskysymysten monipuoliseen taklaamiseen ja uusiin haasteisiin varautumiseen. Ensimmäisenä kannattaa kääntyä tässäkin asiassa tärkeimmän sisäisen sidosryhmän, oman henkilöstön, puoleen.
Suurimmalla osalla organisaatioista on monista eri ikäpolvista koostuva henkilöstä, joilloin erilaisia näkemyksiä myös tulevaisuuteen on monia. Todennäköisesti sinullakin on käsissäsi jo oman henkilöstön kautta moniääninen näkemys toimialanne tulevaisuuden vastuullisuuden kysymyksistä.
Eri asia on, haluavatko työntekjäsi olla kehittämässä juuri teidän yrityksenne vastuullisuutta. Motivoituneet työntekijät haluavat. Toivottavasti sinulla on joukkueessasi juuri heitä.
Sitoutuneet työntekijät ovat paras vakuutuksesi huomisen vastuullisen toiminnan takaamiseksi.
Luonteva keskusteluyhteys ja avoin suhtautuminen omien ihmisten erilaisiin näkemyksiin antaa mahdollisuuden henkilöstölle nostaa esiin asioita, joista voi tulla tulevaisuuden vastuullisuuskysymyksiä.
EU:n whistleblow -direktiivi astuu voimaan pian ja vuoden loppuun mennessä kaikissa yli 50 ihmistä työllistävissä yrityksissä pitää olla ilmiantokanava väärinkäytösten ilmoittamiseksi. (Tästä Niina Ratsula on kirjoittanut erinomaisen tietopaketin.)
Direktiivi on hyvä ja tarpeellinen. Johtajana vaalisin tässäkin tilanteessa entistä lujemmin luottamusta ja vuoropuhelua, sillä vain niiden kautta huomisen vastuullinen toiminta on mahdollista. Ilmiantokanavaakin käyttävät todennäköisesti juuri ne organisaatiosi menestyksestä välittävät ja vaikutusmahdollisuuksiinsa luottavat henkilöt.